Je hebt veel tijd besteed aan het maken van een mooie website, goede content en het bedenken en maken van je product. Al dit werk zou voor niets geweest zijn als je site geen of bijna geen bezoekers krijgt, en dat zou zonde zijn. Daarom staan er in dit artikel 7 tips om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren!

TIP 1: Gebruik één zoekwoord per pagina

Pagina’s worden door zoekmachines geanalyseerd op basis van onderwerpen en zoekwoorden. Zorg er daarom voor dat elke pagina op je website een duidelijke focus heeft op een bepaald zoekwoord. Dit zoekwoord kan je vervolgens plaatsen in de titel, meta-beschrijving, H1 tags. Het liefst ook in H2 tags, maar zeker een aantal keer in de content., waarbij de 1e alinea het belangrijkste is. De keuze voor keywords op de homepage weegt het zwaarst voor de vindbaarheid. Vervolgens de keywords op de pagina’s die direct vanaf de homepage benaderbaar zijn. Hou wel in het achterhoofd dat je de home en hoofdpagina’s met name schrijft om ze te laten overtuigen. Als je te vaak een keyword herhaalt op deze pagina’s, dan zal de lezer dat waarschijnlijk niet waarderen en schiet je je doel voorbij. Denk ook local. Er kunnen maar 3 bedrijven in de o zo belangrijke top 3 van de zoekresultaten staan. Daarom toont Google steeds vaker lokale zoekresultaten. Een belangrijk keyword kan dus de plaatsnaam zijn van waar je bent gevestigd.

TIP 2: Maak je website toegankelijk voor zoekmachines

Zoekmachines kruipen door je website met een zogenaamde spider. De spider begint op je homepage en volgt dan alle links die op je website staan. Wanneer je pagina’s op je website niet verbindt via een link, zal de spider de pagina niet bezoeken. Hierdoor zal de pagina niet geïndexeerd worden en dus geen bezoekers opleveren. Zorg er dus voor dat elke pagina door middel van tenminste één link verbonden is met een andere pagina. Stel je gewoon voor dat je van hele generieke pagina’s naar steeds specifiekere pagina’s gaat. En geef aan Google de sitemap door.

TIP 3: Maak je website toegankelijk voor bezoekers

Onderstaande statistieken voor gebruikerservaring zijn een ranking factor voor zoekmachines. Door je website succesvol zo goed mogelijk te maken voor bezoekers, kom je dan ook hoger in de ranking.

  • Houd onder andere rekening met:
    ● Doorklikfrequentie vanuit de zoekmachines en andere website (linkbuilding)
    ● Bouncepercentage
    ● Time on site
    ● Snelheid van de hosting

TIP 4: Pagina titels en meta-beschrijvingen

Zorg voor een aantrekkelijke titel. Deze zorgt voor een relatief hogere doorklikfrequentie vanuit zoekresultaten. Zoals eerder beschreven bij tip 3 verhoogt de doorklikfrequentie de vindbaarheid in Google.

TIP 5: Afbeeldingen en alt-tags

Goed gekozen afbeeldingen dragen bij aan een goede indruk bij je bezoekers. De spider van zoekmachines kan echter geen afbeeldingen bekijken. Om erachter te komen waar een afbeeldingen over gaat, leest de spider daarom de alt-tag. Zorg er daarom voor dat je bij elke afbeelding een alt-tag invult.

TIP 6: Zorg voor een AMP

Zorg voor een AMP: Accelerated, Mobile Page. Dit is een website speciaal voor mobile devices, waarop alleen de belangrijkste content te vinden is. Google hecht namelijk waarde aan mobielvriendelijke websites. Dit draagt bij aan de waardering door Google. Een AMP verhoogd ook de laadsnelheid van een website.

TIP 7: Zorg voor een veilige website

HTTPS Google zal een beveiligde website in de vorm van een https-website hoger in de zoekresultaten plaatsen. Daarom is het aan te raden om een SSL certificaat te installeren, zodat je website als veilig wordt beschouwd. Door deze tips uit te voeren, wordt jouw website waarschijnlijk beter gevonden. Heb je moeite met het toepassen van deze tips, of vragen aan ons? Neem dan contact op.