De invloed van kleuren op de bezoeker

In de meeste gevallen besluit een bezoeker binnen een paar seconden of ze een website wel of niet interessant genoeg vinden om er op te blijven. Het is daarom belangrijk om de kans dat de bezoeker blijft te vergroten door de juiste gevoelens op te wekken bij het zien van de website. Dit kan je bereiken door middel van het gebruik van kleuren.

Verschillende kleuren wekken verschillende associaties en emoties op.

Zo stimuleert de kleur blauw helder denken, en staat het voor loyaliteit en effectiviteit. Andere kleuren hebben andere effecten en staan voor andere eigenschappen.

Ook is er in het kader van kleurvoorkeuren een verschil tussen mannen en vrouwen. Bij beide groepen is blauw veruit het meest populair. Wat verder opvalt is dat paars bij vrouwen ook populair is, maar bij mannen totaal niet.

Uit een onderzoek van de University of Illinois over kleurvoorkeuren komt ook naar voren dat mannen meer houden van felle kleuren, en vrouwen van zachtere kleuren.

Heb je moeite met het toepassen van deze informatie of ben je benieuwd welke kleur past bij jouw logo en huisstijl, om daarmee de juiste boodschap over te brengen? Neem dan contact met ons op.